Thursday, March 3, 2011

SITUASI 38 : DATARAN BATU PAHAT


Batu Pahat


Saleem

Penyanyi Saleem??? Pasti semua orang kenal dengan penyanyi ini bukan??? Ceritanya bermula begini, pada malam itu saya dan keluarga pergi ke Dataran Batu Pahat untuk melihat persembahan Saleem sempena hari membayar saman di daerah saya. Perkara yang saya ingin kongsikan bersama ini ialah mengenai pengacara majlisnya yang bertutur menggunakan bahasa Melayu standard. Pasangan pengacara majlis itu terdiri daripada anggota polis yang bertugas pada malam itu.


KOMEN CIKGU ENIE :

Saya tidak menyangka seorang anggota polis mampu menggunakan bahasa Melayu yang baik tanpa sebarang penggunaan bahasa rojak yang mampu merosakkan majlis formal seperti itu. Kadang kala, sebutan pasangan pengacara majlis itu agak sedikit baku membuatkan saya begitu teruja untuk mendengarnya dengan lebih lanjut. Saya juga mendengar orang-orang di sekeliling bercakap-cakap mengenai penggunaan sebutan bahasa mereka. Bagi saya, ini adalah satu perkara yang baik dan perlu diteruskan untuk kita menyebut sesuatu perkataan itu dengan betul.


No comments:

Post a Comment

✿ Kritikan itu perlu ✿