Saturday, March 5, 2011

SITUASI 40 : DI DALAM BAS DAN POSTER

Akhirnya, saya dapat menyiapkan tugasan ini dengan meyediakan 40 situasi untuk tatapan Dr. Siti Saniah dan untuk pembaca semua. Topik yang menjadi permasalahan saya pada kali ini ialah pengucapan bahasa oleh seorang pemandu bas yang selalu kami naiki untuk ke kampus dan juga Proton City. Pemandu bas ini selalunya berkelakuan baik dan kata-kata juga kemas semasa dia mengutarakan sesuatu. Pada hari Khamis yang lalu, saya terkejut apabila pemandu bas itu melontarkan perkataan yang agak kasar kasar kepada pemandu kereta di hadapannya. Dialognya seperti di bawah :

Pemandu bas : Bengong!!! Lambat!!! Tepilah sikit!!! Adoi!!!

Semasa turun dari bas, saya terlihat ada poster mengenai masjlis yang akan diadakan di UPSI dan penggunaan waktu di situ adalah salah. Pernahkah anda mendengar pengacara majlis menyebut ‘selamat petang’ kepada tetamu yang hadir, tetapi pada ketika itu jam sudah menunjukkan pukul 8 malam. Mulanya, saya sangat pelik dengan keadaan seperti ini, tetapi apabila dua, tiga kali berlaku keadaan sedemikian, saya membuat kesimpulan bahawa pelajar di UPSI ini sudah terikut-ikut dengan budaya Barat. Lihat contoh pada gamabr di bawah ini, pukul 11 malam masih dikatakan pulul 11 petang. Hal ini juga berkaitan dengan ayat-ayat yang dikeluarkan oleh pengacara majlis semasa sapaan salam dan sebagainya.



Lihat anak panah yang berwarna kuning itu.

KOMEN CIKGU ENIE :

(Penggunaan waktu)

Sistem di Malaysia, pukul 8 menunjukkan waktu malam bukannya petang. Jangan mudah terpengaruh dengan budaya Barat yang menggunakan sistem waktu ‘a.m’ dan juga ‘p.m’.

KOMEN CIKGU ENIE :

(Pemandu bas)

Pemandu bas itu mungkin berada dalam keadaan marah dan tidak mampu untuk mengawal perasaannya. Mungkin juga kerana faktor cuaca yang sangat terik pada waktu itu, maklumlah tengahari. Penggunaan bahasa pemandu bas itu memang kasar, dia suaranya yang lantang menunjukkan lagi kemarahannya. Sepatutnya, dia perlulah bersabar kerana sabar itu sebahagian daripada iman. Walaupun kita marah sekalipun, adab dan sopan serta kesantunan dalam berbahasa adalah penting. Kata-kata terakhir dari saya, budi bahasa, budaya kita dan bahasa cerminan bangsa. Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment

✿ Kritikan itu perlu ✿