Thursday, January 27, 2011

SITUASI 9 : DI KEDAI MAKAN

Kebelakangan ini saya selalu menemui kesalahan di dalam menu makanan. Mungkin serasi dengan jiwa dan tabiat saya yang suka makan. Kali ini saya temui satu lagi kesalahan penggunaan bahasa di dalam menu makanan di salah sebuah kedai berhampiran dengan kolej kediaman saya. Perhatikan gambar di bawah, menu yang ditulis ialah “sayur goreng egg”. Pelik bukan?


KOMEN CIKGU ENIE :

Demi menarik minat pelanggan, mereka sanggup menggunakan percampuran bahasa di antara bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Saya berasa pelik kerana sudah banyak kali menjumpai kesalahan seperti ini. Apabila dilihat kembali, perkara ini sudah menjadi sebati dalam jiwa orang Melayu khususnya. Bukan sahaja di dalam perbualan mereka menggunakan bahasa slanga, malah di dalam menu makanan juga digunakan. Hal ini tidak bersesuaian dengan tempat, walaupun untuk menarik minat pelanggan, mereka tidak sepatutnya menggunakan dua bahasa di dalam satu frasa.

No comments:

Post a Comment

✿ Kritikan itu perlu ✿