Monday, February 7, 2011

SITUASI 17 : DI DALAM BAS

Pada hari Ahad yang lepas, saya bersama kawan saya telah menaiki bas untuk pulang ke Tanjong Malim. Rasanya sungguh letih duduk di dalam bas kerana masa perjalanan yang singkat menjadi panjang. Hal ini berlaku kerana kesesakan jalan raya di lebuh raya yang sangat panjang di sepanjang jalan Senawang ke Negeri Sembilan. Saya juga terdengar perbualan di antara dua orang penumpang yang ingin pulang ke Tanjong Malim.

Penumpang 1 : Wey, jem giler doh.

Penumpang 2 : A’ah. Gilerlah.

KOMEN CIKGU ENIE :

Penggunaan bahasa mereka bercampur aduk dan agak kasar. Penggunaan kata “giler” dalam perbualan telah menjadi kebiasaan orang Melayu pada hari ini. Faktor persekitaran juga membuatkan mereka terikut-ikut dengan penggunaan kata “giler” di belakang perkataan lian. Contohnya ialah :

Best giler

Cantik giler

Bodoh giler

Contoh-contoh di atas kebiasaannya digunakan dalam kalangan remaja sekolah khususnya. Sebenarnya maksud gila dalam frasa-frasa di atas bukan bermakna tidak betul atau sifat gila seseorang itu. Bagi mereka, gila ini bermaksud sesuatu perkara yang sungguh-sungguh atau pun di tahap yan terbaik. Penggunaan bahasa kita pada hari ini memang sudah tercemar dengan budaya remaja di luar sama. Mereka sewenang-wenangnya menggunakan perkataan gila ini untuk maksud lain. Jika kita tidak pernah mendengarnya, kita mungkin akan berasa pelik dengan maksudnya. Tidak mungkin cantik boleh gila, pelik bukan? Jadi, sebagai langkah yang baik, amalan penggunaan bahasa ini perlu ditegur secara baik di antara satu sama lain.

*Maksud Gila : Melakukan sesuatu yang tidak sesuai dengan ‘kebenaran universal’.

No comments:

Post a Comment

✿ Kritikan itu perlu ✿