Wednesday, February 16, 2011

SITUASI 26 : TALI GANTUNG

Pada minggu lepas, Kolej Ungku Omar (KUO) telah mengadakan karnival jualan yang berlangsung selama tiga hari. Saya telah ke sana untuk melihat-lihat jualan yang ada. Saya dan kawan saya telah tertarik untuk membeli hiasan nama dan digantungkan pada telefon bimbit. Semasa memilih-milih huruf, saya telah berbual dengan peniaga itu.Perhatikan dialog di bawah :

Saya : Akak, tali gantungnya mane?
Peniaga : Tali gantung! (dengan muka pelik)
Saya : Yelah... Tali gantung...
Peniaga : Dik, akak seram ni dik. Sebut-sebut tali gantung.
Saya : Owh. Akak silap faham ni. Tali gantung untuk hiasan nama ni la kak.
Peniaga : Owh...(sambil ketawa)




KOMEN CIKGU ENIE :

Penggunaan perkataan telah disalahtafsirkan dalam konteks ayat. Hal sebegini selalunya berlaku dalam kehidupan seharian kita. Kita juga perlu berhati-hati untuk mengeluarkan kata-kata dan perlu sesuai dengan situasi dan juga keadaan persekitaran. erdapat dua maksud "tali gantung" di sini iaitu tali gantung yang digunakan untuk hukuman mati dan juga tali gantung atau tali penggantung untuk menyangkut sesuatu. Maksud ini akan berubah mengikut konteks ayat dan keadaan.


No comments:

Post a Comment

✿ Kritikan itu perlu ✿