Friday, February 11, 2011

SITUASI 21 : BAHASA KOMIK

Pada minggu lepas, saya dan rakan saya, Ida telah pergi ke rumah Ayu untuk menghadiri majlis potong jambul anak sedaranya. Ketika itu, saya ternampak banyak kek coklat di rumahnya untuk diberi kepada tetamu yang datang. Apabila saya makan, kek itu sangat sedap dan saya telah meminta resipi kek coklat itu daripada Ayu.

Di rumah, saya dan emak saya telah mencuba resipi itu. Sebelum itu, kami telah membeli dan menyediakan bahan-bahan yang diperlukan. Kami pun mula membuat kek coklat itu. Sementara menunggu kek coklat siap dikukus, saya menghabiskan masa dengan membaca sebuah komik yang ada di dapur rumah saya. Saya juga sempat mengambil gambar untuk menunjukkan bahasa komik yang digunakan.



Sekadar gambar hiasan.

KOMEN CIKGU ENIE :

Hari ini, penggunaan bahasa di dalam komik telah berlaku penyingkatan perkataan. Terdapat juga unsur-unsur perkataan yang lucah dan kurang sesuai untuk dibaca oleh kanak-kanak. Penulis atau editor majalah seharusnya menekankan penggunaan bahasa yang betul dan sesuai.


No comments:

Post a Comment

✿ Kritikan itu perlu ✿