Sunday, February 13, 2011

SITUASI 23 : POKOK RAMBUTAN

Teringat saya pada peristiwa hampir setahun yang lalu. Peristiwa ini berlaku semasa musim durian dan musim rambutan. Adik lelaki saya iiatu Aby telah memanjat pokok rambutan untuk mengambil buahnya. Dia begitu seronok dan teruja memetik buah rambutan sehingga tidak perasan akan ranting yang dipijaknya itu kecil dan tidak dapat menampung berat badannya. Akhirnya dia telah jatuh dari pokok rambutan yang tinggi itu. Saya dan mak serta pak cik saya bergegas membawanya ke hospital. Aby tidak dapat bangun dan tulang belakangnya berasa sangat sakit. Dia hanya terbaring di dalam kereta dan setibanya di hospital, pegawai hospital yang bertugas di bahagian kecemasan mengangkatnya dengan mengalas kain putih di bahagian belakang badan dan terus mengangkatnya ke katil dan terus di tolak ke bilik kecemasan. Doktor telah mengesahkan tulang belakangnya remuk dan tulang nombor 11 dan 12 hampir rapat dan melekat. Abay telah ditahan di hospital selama 2 minggu untuk memastikan tulang belakangnya kembali stabil.

Semasa emak saya menjadi Aby di hospital saya mendengar emak berbual dengannya. Ikuti dialognya di bawah :

Emak : Sakit lagi tak?

Aby : Sakit…

Emak : Tulah, panjat lagi tinggi-tinggi. Esok dah balik rumah boleh panjat lagi.




KOMEN CIKGU ENIE :

Penggunaan bahasa terbalik telah digunakan oleh emak saya. Emak ingin menasihati adik saya, tetapi emak telah meyindirnya telah menggunakan bahasa terbalik. Adik juga dapat memahami maksud yang ingin disampaikan oleh emak.

No comments:

Post a Comment

✿ Kritikan itu perlu ✿