Monday, February 28, 2011

SITUASI 35 : LIRIK LAGU DALAM DIALEK DAERAH

Pada hari ini, di dalam kelas Sosiolinguistik Melayu, Dr. Saniah telah mengajar subtopik dialek iaitu dialek daerah. Beliau menunjukkan beberapa buah lagu yang liriknya di dalam dialek daerah. Perhatikan lirik-lirik lagu di bawah.

DIALEK KELANTAN
LIRIK LAGU "ANAK TUPAI"

Ado sekor anok tupai atah julai mokte
Kudung ekor perut lapar jalan cari makan

Kejadian tuhan dipanggil nama tupai
Asalnya dale hutan sejenis mamalia

Kalu pasal jakit kok dehe dialah yg paling pandai
Jatuh jare jare kerana dia tak sobar

Pandai pandai tupai melompat jatuh tanah jugok
Tak wi gambar ore jahat jale telajok mangok

Ore jame ritu pakat hambat tupai
Bimbe ko woh kayu takuk tokdan besar

Nyor derian duku kalu dan nye kerit tupai
Pendek tahun tu nyor derian takdan nak jual

Ore sekepung tupai sekor berambat hari hari
Nya pakat likung nya pakat pekong tupai takleh lagi

Sakat bedil ado tupai habih mati
Hok ni lah saya raso kita sangat rugi

Kita manusio tinggi mana pun kita ngaji
Nak wat tupai sekor tentu sekali nya tak jadi

Loni kapung atau bandar jare buleh tgk
Bapok tupai ibu tupai jale bawak anok

Rasa kesian sungguh tgk sekor ke anok tupai
Kerana telajok kuruh sapa tokleh nak niti pagar

Bulu bulu pun habih luruh air mato bederai derai
Mari dale baruh bekali kena racun tebaka

Ado sekor anok tupai atah julai mokte
Kudung ekor perut lapar jalan cari makan


DIALEK NEGERI SEMBILAN
LIRIK LAGU "APO KONO EH JANG"

( P: )
Jang oh Jang
Mano pulak poi eh budak bertuah ni
Sonyap yo...
Siaplah jang oi...
Kobau tu tak boghi makan lai

( L: )
Batu kikir jambatan bosi
Gulai udang sebelango
Cubo omak fikir dalam hati
Ayo ni bujang sudah lamo aih

( P: )
Apo kono eh jang kau monong ajo
Orang ke bulan ekau di mano
Muko berpoluh apo teghaso
Carian ubek penawa duko

( P: )
Poilah mandi hari dah tinggi
Jangan temonung menoman tanggo
Ke sawah kito menuai padi
Apo dikonang pekaro yang sudah

( P: )
Si milah kau gilokan
Orang dah masuk meminang
Mano den lotak muko
Kondak kau jang diambik orang
Biar omak cari an lain
Ompuk orang jangan diidam

( P: )
Ha... tu lah, dulu lai den koba kan
Kojo jang... kojo.
Ni.. ke kobun maleh
Ke sawah liat pulak tu

( L: )
Ah.. Omak ni..
Sekolah tinggi tinggi takkan ke sawah do
Buek malu yo...

( P: )
Nak kan anak orang tak payah beduit
Apolah nak jadi kau ni jang oi hai...

( L: )
Abih macano mak
Badan seh ni nak domam yo ghaso eh

( P: )
Dah den koba an dulu kumpo kan duit
Pinanglah copek ini kau tangguh an
Ke sawah kota mengumpo belanjo
Bekonan den si milah buek menantu

( P: )
Apo lai kau sosakan
Menghaung tak ado guno
Milah kawin minggu dopan
Melopong kau jang putih mato
Jangan lai dikonang konang
Asik dikonang merano badan

( L: )
Bekocak air di boting
Limau manih betaruk mudo
Bio becacak koghih dan lombing
Putih kuning den tarik juo

( P: )
Kau nak apo an milah tu pulak
Jangan jang, malu omak
Kito yang susah nanti

( L: )
Seh tak kiro
Seh nak an jugo milah tu mak
Apo nak jadi, jadilah

( P: )
Dah di haruk setan ko budak ni
Dunio pun tak nampak layi...

( L: )
Ke jelobak ke jelobu
Tuai padi tigo tangkai
Kato ombung den...
Kato ongah den...
Kato ocu den
Podih nyo hati menanggung malu
Tak mati badan menghasai... Aih

( P: )
Apo kono eh jang...

KOMEN CIKGU ENIE :

Penggunaan dialek begitu meluas sekali di dalam daerah-daerah dan negeri-negeri tertentu sehinggakan pengaruhnya cukup besar dalam bidang nyanyian. Kita juga terhibur dengan adanya lagu-lagu seperti di atas ni. Selain itu, terdapat juga lagu lain seperti 'Blues Ganu Kita' dan juga sebagainya.

No comments:

Post a Comment

✿ Kritikan itu perlu ✿

Post a Comment